Het belang van persoonlijke gesprekken

Digitale communicatie-middelen hebben ons leven makkelijker gemaakt. We kunnen onze dierbaren snel een mailtje sturen, overleggen over de app wat er ’s avonds gegeten moet worden en laten een berichtje achter op social media wanneer er iemand jarig is. Handig en efficiënt, maar of het ook de beste manier van communiceren is…

Lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen

Communicatie bestaat voor het grootste gedeelte uit lichaamstaal, waaronder gezichtsuitdrukkingen. Pas daarna letten we op de gesproken of geschreven taal. Bij digitale communicatie ontbreken deze onderdelen en gaat het eigenlijk alleen maar om de essentie van de boodschap. Hierdoor communiceren we niet alleen anders, maar wordt ook de aard van ons gesprek anders: oppervlakkiger en meer doelgericht. Toch is het belangrijk om naast de handigheid van digitale technieken, ook regelmatig een echt face to face gesprek te voeren.

Sociale binding

Voor de mens is sociale binding ongeveer net zo belangrijk als eten en slapen. Het is daarom bijzonder dat we het belang van een persoonlijk gesprek zo vaak onderschatten. In een persoonlijk gesprek ontmoet je elkaar, heb je contact. Het gebrek hieraan kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid, geluk en productiviteit. Echte interactie geeft namelijk een bepaalde geluksboost, en wanneer je weinig persoonlijk contact hebt, kan dit leiden tot een depressie.

Extra dimensie

Een bepaalde gezichtsuitdrukking en toon van het stemgeluid zijn dingen die woorden emotie en dimensie geven. Een boodschap krijgt zo als het ware een extra laag. Dit maakt het mogelijk om aan een gesprek te voelen wat de échte boodschap is. Je voelt en weet veel eerder wat de kern van een probleem is. Wanneer deze extra dimensie ontbreekt blijven alleen de woorden nog over. Jij leest dan de woorden zoals die bij jou overkomen en niet zoals ze bedoeld zijn. Niet zo gek dus, dat we digitale berichten vaak als onpersoonlijk, kortaf of verkeerd interpreteren.

Aard van het gesprek

Maar niet alleen de manier waarop we een gesprek voeren is verschillend via de digitale weg, ook de aard van onze boodschap is anders. Bij een digitale boodschap moet meestal iets gebeuren, je wilt iets mededelen of hebt iets van iemand nodig. Je zal zelden een email van iemand ontvangen waarin je wordt gevraagd hoe het met je gaat en of je dit weekend nog iets leuks hebt gaan. De gesprekken die we face to face voeren zijn waardevoller. Diepgaande gesprekken zijn hierdoor mogelijk en dragen bij aan écht contact met elkaar.

Persoonlijke aandacht

Even kletsen over het weer, aan je kinderen vragen hoe het op school was of met je partner praten over de belevenissen van de dag zit er dus bijna niet meer in. Toch zijn juist deze gesprekken noodzakelijk om te blijven voeren, en al helemaal nu we steeds meer digitale communicatiemiddelen tot onze beschikking hebben. Een persoonlijk gesprek zorgt voor een meer complete communicatie, maar geeft ook een gevoel van persoonlijke aandacht. Het zorgt voor dat gevoel van geluk dat we als mens zo nodig hebben. Het gaat er namelijk om dat je een relatie met iemand opbouwt, en hoe meer we praten, hoe meer we ons verbonden voelen. Maak dus niet alleen een praatje als het nodig is, maar ook uit gezelligheid, gewoon omdat je er zin in hebt. Je zult merken dat je hier veel meer voldoening uithaalt.

Wil jij meer persoonlijk contact?

Vind jij het lastig tussen digitaal contact en persoonlijk contact te balanceren? Ik help je graag verder en richt mij volledig op jou als persoon. Graag ben ik voor jou een luisterend oor waar je met al je gevoelens en problemen terecht kunt, zonder te (ver)oordelen.

Wil je samen met mij jouw onderzoek doen?


“Daadwerkelijke aandacht kenmerkt de oprechte mens.”

Sir William


Jan van Eck Counselling
Krammer 42, 2401 DK Alphen aan den Rijn
06 1778 1668   www.jan-van-eck-counselling.nl